Kerst, New years eve en road trip New Zealand - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tirza Haaften - WaarBenJij.nu Kerst, New years eve en road trip New Zealand - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tirza Haaften - WaarBenJij.nu

Kerst, New years eve en road trip New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Tirza

07 Februari 2014 | Australië, Melbourne

Tena Koutou ( hallo allemaal),

Kerst en oud en nieuw in Oz waren bijzondere ervaringen. Waar ik verwacht had om met kerst op het strand te liggen, zaten we de 1e kerstdag aan de thee met dekentjes omdat het zo koud en regenachtig was. de 2 kerstdag maakte een hoop goed. het was super mooi en we hebben een avontuurlijke wandeling gemaakt, met prachtig uitzicht:).

31 decemebr zetten we onze reis voort naar Sydney, we ontmoeten daar een stel Amerikaanse meiden met een share house. wij waren welkom om daar te overnachten en 12 uur met z'n allen in te luiden. Dat was enorm gezellig. rond half 12 gingen we naar buiten, overal waren mensen en het was super druk! Van het vuurwerk heb ik gelukkig nog wel wat mee kunnen krijgen, ik kon de top van de brug wel zijn. Zodra dat afgelopen was, zijn we zo snel mogelijk naar Kingskross gegaan om daar Thomas en Albi te ontmoeten ( degene met de van) en we hebben met hen de dagen tot aan mijn vlucht doorgebracht. Spelletjes risk gedaan, waaruit blijkt dat de regels daarvan toch niet universeel zijn en elk land zijn eigen regels heeft, wandeling in de prachtige blue mountains en toch ook weer elke avond bang zijn dat er een politieman op de auto klopt en vraagt waarom je daar aan het kamperen bent.

4 jan. heb ik het vliegtuig naar New Zeeland gepakt. Daar eenmaal aangekomen staat Linsay klaar met Dexter ( de van) en gaan we gelijk naar een overnachtings plek. Be besluiten om naar cape Reinga te gaan, het noordelijkste puntje van NZ dat is een hele lange rit! Maar wat een mooie blauwe zee! Het was het waard.

We hebben te veel gezien om allemaal op te schrijven, maar wat toch wel heel bizar is is dat er veel thermo gebieden zijn in NZ. Dit betekend dat er kokend water uit de grond komt borrelen, een kokende modder poel midden in een parkje kan aantreffen en dat het er enorm stinkt. Daarbij moet gezegd worden, dat de mensen in deze streek het een aangename geur blijken te vinden, dus schijnbaar went alles.

In het midden van het noorder eiland bevind zich mount Tongariro. Wij hebben vol trots deze lange wandeling tot de helft, wat al 6 uur wandelen is, gemaakt. Het was ijskoud, regenachtig, veel wind en enorm bewolkt, maar op de top brak de zond door en hebben we wat mooie plaatjes kunnen schieten!

Verder brengen we de dagen veel door met rijden in de auto, opladen van onze spullen in de library en het bezoeken van de kleine plaatsjes die we onderweg tegenkomen. We slapen voornamelijk op doc campasites. Deze zijn van de overheid en je betaald daar meestal $5,- en dan mag je blij zijn als je een normale westerse wc hebt, meestal moet je het doen met een gat in de grond,waar een wc boven op gezet is. In het vinden van een douche wordt je heel creatief, net als in het vinden voor plugs om alles op te laden. je gaat nergens een kop koffie drinken als er geen plugs zijn.

17 januari varen we over naar het zuidereiland. we verwachten daar een woest landschap aan te treffen, maar eigenlijk vinden wij dat wel meevallen. Met de gemiddelde temperatuur van 12C zijn de koppen warme choco met marsmellows niet aan te slepen en gaan we op zoek naar binnen activiteiten. Ik heb nog nooit zoveel films gekeken, zowel een echte cinema als die door ons gemaakte met Linseys tablet , de horeca heeft nog nooit zoveel geld aan mij verdiend, of te wel we hebben de economie daar een geweldige impuls gegeven!:)

Ook op het zuider eiland weer enorm mooie bergen, stranden planten etc. Omdat het veel regent maken we veel ritten in deauto zodat we toch nog wat van de natuur mee kunnen pikken en heel soms komt dan de zon te voorschijn zodat we spontaan de auto stil zetten en even kunnen genieten van de stilte en alles om je heen.

We hebben natuurlijk de grote steden queenstown, Dunieden, en Christchurch bezocht. Deze stede zijn niet zo groot als ze lijken. Dunieden is een studenten stad en ziet er ook echt zo uit, terrasjes, studenten die in het park liggen te relaxen en heel veel winkels.

Christchurch is een heel ander verhaal. Hier is in 2011 een enrom grote aardbeving geweest. wij verwachten dat dit allemaal wel opgeruimd en gerenoveerd zou zijn. maar niks is minder waar. alle oude gebouwen staan nog steeds gestud te wachten op restauratie. Het ziet er daardoor treurig en levenloos uit. Linsay en ik zijn hierdoor in lichte shock en proberen er ahter te komen waarom het nog niet herbouwd is. er zijn nog steeds lichte naschokken en niemand durft het daarom te herbouwen. Enorm zonde want het lijkt er opdat dit een enorm leuke stad moet zijn geweest, maar daar is nu nog weinig van over.

Vanuit Christchurch vlieg ik over naar melbourne.

facts:

-De gemiddelde benzine prijs is $2,25
-Maorie's hebben hier een grote invloed op de cultuur
-Reizen met de auto of de van is the best way to do it.
- Sommige hostels/campsites showen vol trost dat ze ADSL hebben, met als titel 'beste internet van de wereld' .
- Er staan nergens nood bel palen langs de weg, dus zorg dat je geen pech krijgt, want bereik is er 9 van de 10 keer ook niet.
-Overal in openbare gelegenheden zijn er plugs om op te laden, erg backpacker vriendelijk.

Hoe de komende weken er uitgaan zien, daar heb ik nog geen idee van. Ik ben inmiddels in Melbourne aangekomen. Ik zal hier de komende tijd blijven. Ik heb nog geen idee hoe deze weken er uit gaan zien. Go with the flow en we gaan het zien!

Haere ra!! ( groetjes)

Liefs Tirza

• 07 Februari 2014 - 09:45

Henriette:

Wat een gezellig verslag om te lezen, op naar het volgende avontuur. Gelukkig is het in Melbourne lekker warm. Lieve tirs heel veel plezier met alles en iedereen die je weer tegen gaat komen op je mooie reis. Lieve groet mama

• 07 Februari 2014 - 09:52

Mirte:

Vind ik leuk

• 08 Februari 2014 - 15:05

Nella Van Boven:

Hoi Tirza

Leuk je verhalen te lezen. Veel plezier nog!

• 28 Februari 2014 - 18:15

Talitha Van De Bunt:

Hi Tirza,

Volgens mij ben je inmiddels weer in NL en ben ik een beetje laat met het lezen van je laatste verhaal.
    Wat jammer dat het daar zo koud is geweest en wat heb je weer een hoop mee gemaakt. Super tof dat je zo veel mensen ontmoet en dat iedereen zo gastvrij is.
    Bizar dat de benzine daar zo duur is, helemaal als je zo veel moet reizen.
    We gaan elkaar spreken.

Groetjes van Talitha